Pagina's

28 april 2013

Patroon kattenspeeltje – Cat toy pattern

BILD2695

Voor de lenteswap maakte ik deze twee visjes voor de lieve kittens van Carolien. Ze vielen zo te horen goed in de smaak, zelfs  katten houden van haakwerk ;-) Hoewel het eerder te danken is aan de hoeveelheid kattenkruid die ik erin heb gestopt denk ik!

Het patroontje heb ik uit de losse pols gehaakt, waarschijnlijk zijn er hier of daar wel soortgelijke patroontjes te vinden. Maar om de hakende kattenfans een ideetje aan de hand te doen, dacht ik er een blogje aan te wijden.

Patroon visje:

Ik gebruik Catania met een haaknaald 2,5 en haak nogal vast om een mooi gevormd visje te krijgen. Je werkt in spiraalvorm zoals bij Amigurumi.

Ronde 1: Begin met een magische ring en haak hier vijf vasten in.
Ronde 2: 2 vasten in elke vaste (10v)
Ronde 3: *1 v, 2 v in de volgende v* 5 keer (15v)
Ronde 4: *2 v, 2 v in de volgende v* 5 keer (20v)
Ronde 5: *3 v, 2 v in de volgende v* 5 keer (25v)
Ronde 6-12: 1 v in elke v (25v)
Ronde 13: *3 v , haak 2 v samen* 5 keer (20v)
Ronde 14-17: 1 v in elke v (20v)

vullen kattenspeeltje

Op dit moment kan je eventueel oogjes naaien op de vis en ga je al een beetje vulling in het lijfje stoppen. Voor het kattenkruid gebruik ik een stukje stof dat ik dichtknoop met een draadje.

kattenkruid visje

Ronde 18: *2 v, haak 2 v samen* 5 keer (15)
Ronde 19-20: 1 v in elke v (15v)
Ronde 21: *1 v, haak twee v samen* 5 keer (10v)
Ronde 22-23: 1 v in elke v (10v)

Vul nu de rest van de vis op.

Om de staart te maken moet je de opening die je nu nog hebt toeknijpen als het ware en haak je door de voorkant en achterkant samen om de vis ineens te sluiten, zodat je in plaats van rond te haken, nu rijtjes gaat haken.

Rij 24: 5 v (5v)
Rij 25: 1 keerlosse, 4 v, 2 v in de laatste v (6v)
Rij 26: 1 keerlosse, 5 v, 2 v in de laatste v (7v)
Rij 27: 1 keerlosse, 6 v, 2 v in de laatste v (8v)
Rij 28: 1 keerlosse, 7 v, 2 v in de laatste v (9v)
Rij 29: 1 keerlosse, 8 v, 2 v in de laatste v (10v)

Hecht af en werkt je draadeinde in.

Klaar! En veel speelplezier voor de kat :-)

Hopelijk vinden jullie het patroon leuk, laat zeker iets weten hoor!

visjes

For the springswap I made two little fish for Caroliens sweet kittens. It seemed they were a big hit, even cats love crochet! Probably the main reason was the amount of catnip hidden in the toy…

I made up the pattern while I was making them, I think you can find similar projects and patterns here and there. But to give the crocheting cat fans an idea, I’ve written the pattern down.

Pattern fishy cat toy:

I’m using Catania cotton and a crochet hook 2,5. To get a nice shape for the fish you need to crochet kind of tight, so use a smaller hook if you need to. The pattern works in spirals like normal amigurumi.

Round 1: Start with a magic circle and do 5 sc in the ring.
Round 2: 2 sc in each sc (10sc)
Round 3: *1 sc , 2 sc in the next sc* 5 times (15sc)
Round 4: *2 sc, 2 sc in the next sc* 5 times (20sc)
Round 5: *3 sc, 2 sc in the next sc* 5 times (25sc)
Round 6: 1 sc in each sc (25sc)
Round 7-12: same as round 6 (25sc)
Round 13: *3 sc, do 2 sc together* 5 times (20sc)
Round 14: 1 sc in each sc (20sc)
Round 15-17: same as round 14 (20sc)

This is the time to sew eyes on the fish and to fill up the body with some stuffing. For the catnip I use a piece of fabric closed with a thread.

Round 18: *2 sc, do 2 sc together* 5 times (15sc)
Round 19-20: 1 sc in each sc (15sc)
Round 21: *1 sc, do 2 sc together* 5 times (10sc)
Round 22-23: 1 sc in each sc (10sc)

You can stuff the rest of the fish now.
To create the tail, you need to squeeze the gap you have together so to speak and make your next stitches trough the front and the back stitches. You’re working in rows now in stead of rounds.

Row 24: 5 sc (5sc)
Row 25: 1 turning chain, 4 sc, 2 sc in the last sc (6sc)
Row 26: 1 turning chain, 5 sc, 2 sc in the last sc (7sc)
Row 27: 1 turning chain, 6 sc, 2 sc in the last sc (8sc)
Row 28: 1 turning chain, 7 sc, 2 sc in the last sc (9sc)
Row 29: 1 turning chain, 8 sc, 2 sc in the last sc (10sc)

Cut and fasten the thread.

Ready! And lots of fun for the kitty :-)

visjes  2

I hope you like the pattern! Comments are always welcome!

kattenspeeltje goedgekeurd

Getest en goedgekeurd!
Tested and approved!

Love, Zjizjipke!

10 opmerkingen:

  1. Dank je wel!
    Dat ga ik eens maken voor Aristide, de kat van mijn zus.
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk!!! dat ga ik ook eens doen voor mijn kleine poezebeesten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk!!! De kittens vinden ze echt geweldig en lopen er echt trots mee rond te sjouwen als ze hem weer terug vinden (doorgaans onder de bank ;-) ).
    Ik ga het zeker proberen, zodat er wat reservevisjes in huis zijn en voor vriendinnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee, om eens iets te maken voor je kat! Helemaal om er ook Kattenkruid in de doen.

    Leuk blog heb je, ik snuffel even verder.

    Je bent ook welkom op mijn blog: www.tbezigebijtje.blogspot.nl

    Groetjes,
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze visjes zijn leuk! Al heb ik nog nooit gehaakt, je geeft me een idee voor visjes van stof, denk dat mijn poezebeestjes daar erg blij mee zijn:) dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee deze visjes! Dat ga ik zeker een keer maken, dat wordt vast gewaardeerd door onze poezebeesten. Leuke blog heb je!
    Groetjes
    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Great picture of your cat with his (her?) toys!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat is die mooi geworden!

    Bedankt voor het plaatsen bij: Link je creatie.
    Groetjes Renske
    http://renskecreatief.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Superleuk. Heb er net 2 gemaakt! Goed te volgen patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel leuk! Lekker minimalistisch, precies waar ik van hou. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen